JAK NA SPONZORING 3: Co musím splnit, abych mohl/a žádat o sponzoring

31. 7. 2016

Přímý sponzoring sportovce je pro firmu velmi atraktivní záležitostí z mnoha směrů, má to však velké ALE. Důvodem úskalí je, že výběr toho pravého sportovce není zcela jednoduchou záležitostí, aby mohl být sponzoring pro obě strany úspěšný. Firma musí zvážit mnoho různých aspektů a umět vyhodnotit důležité otázky typu:

- jakého sportovce vybereme ke spojení s naší značkou?
- bude vybraný sportovec nositelem těch správných hodnot a asociací spojovaných s naší značkou?
- je pro nás zajímavější podporovat vycházející talent nebo vsadíme na jistotu a spojíme se se současnou sportovní hvězdou?
- bude daný sportovec úspěšný i v době potenciální spolupráce s naší značkou?

Než firma uzavře spolupráci se sportovcem, musí vyhodnitit nespočet otázek tohoto typu. Podobné uvažování by měl zastávat také sportovec, který se chce s konkrétní značkou spojit. Než se sportovec odhodlá napsat sponzorovi žádost o sponzoring, měl by mít nejdříve jasno v tom:

- zda je vhodným sportovcem pro sponzorovu značku.
- zda je nositelem hodnot, které sponzorova značka vyznává.
- zda si veřejnost dokáže sportovce spojit (asociovat) se sponzorovou značkou.
- zda bude úspěšný po celou dobu potenciální spolupráce se sponzorem.
- zda sympatizuje s činností a aktivitami sponzorovy značky.
- zda lze provozovaný sport vykonávaný sportovcem snadno spojit s aktivitami sponzorovy značky.
- zda dokáže sponzor prostřednictvím sportovce oslovit cílovou skupinu své obchodní značky a realizovat s ní případné obchod (prodej produktu či služby).
- zda dokáže sportovec vyvinout aktivitu pro propagaci sponzorovi značky.
- zda je sportovec schopen dodávat sponzorovi pravidelné reporty, fotodokumentaci, videa, výsledky z tréninků a závodů.
- zda je sportovec známý a jak velkou má fanouškovskou základnu, se kterou aktivně komunikuje.
- zda sportovec sám chce se sponzorem komunikovat a podávat mu pravidelné informace bez jakékoliv výzvy sponzora, atd.

Sportovec by se měl zamyslet nad tím, s jakou značkou se skutečně chce propojit a zda dokáže být jejím kvalitním partnerem a reprezentantem.

Obecně se nesmí zapomínat na to, že sportovní sponzoring není pouze o práci s logem sponzora. Řada firem si uvědomuje sílu a výhody sportovního sponzoringu, proto vyžadují celou řadu činností, které by měl sportovec, jakožto žadatel o sponzoring, zastávat a směrem ke značce sponzora aktivně vykonávat. Logo umístěné na viditelných částech vybavení sportovce a na prezentačních materiálech typu: webové stránky, prezentace sportovce, podpisové karty, apod. je pouhé minimum toho, co sponzor opravdu požaduje.

Než se sportovec přepne do režimu ‚‚hledám sponzora’’, doporučujeme vytipovat vhodný obor působení firem, ve kterém by chtěl sportovec vyhledat potenciálního sponzora a následně se zamyslet, zda má na to sponzorovi nabídnout skutečně kvalitní propagaci (více než jen umístění loga). Sponzor skutečně očekává kvalitní protiplnění za poskytnutý sponzoring (ať už finanční či materiální). Sportovec musí být schopen sponzorovi nabídnout odpovídající protiplnění za finanční a materiální podporu své sportovní činnosti.

To nejdůležitější, co by však měl sportovec udělat, než začně uvažovat o sponzoringu, vyhledávání sponzorů a zasílaní žádostí o sponzoring je, že BY SE MĚL ZVIDITELNIT (vhodným nástrojem ke zviditelnění je mimo jiné profil sportovce Czech Sport Guru). Kvalitní propagace jednak umožní sportovci rozšířit svou fanouškovskou základnu a zaujme tím i více potenciálních sponzorů. Co je ale nejdůležitější, tak především ukáže sponzorům, jak dokáže sportovec pracovat s médii, komunikovat s fanoušky a jak by případně prezentoval obchodní značku, do které zaslal žádost o sponzoring.

Sponzoring se nesmí podcenit, jedná se o obchodní spolupráci na bázi win-win (obě strany musí ze sponzoringu dostat maximum).

Pokud si nejste jisti, zda jste připraveni požádat sponzora o podporu své sportovní činnosti a nevíte zda jste dostatečně zviditelněni, využijte manažerského servisu sportovní agentury Czech Sport Guru a bezplatné konzultace s odborníky na sportovní marketing a sponzoring. Specialisté z Czech Sport Guru Vám připraví prostředí pro zviditelnění Vaší sportovní činnosti a pomohou s přípravou veškerých aktivit a dokumentů pro kvalitní jednání se sponzory. Pamatujte, že žijeme v době, kdy řadu firem zajímá sportovcova aktivita na sociálních sítích a mediálních kanálech. Můžete využít služeb specialistů v oblasti digitálních médií k budování stránek profesionálního sportovce na Facebooku, Instagramu, Twitteru, Snapchatu, YouTube, Vimeo a dalších serverech, které sportovci využívají ke své propagaci. Máte-li zájem o budování fanouškovské základy, i v tomto ohledu se na nás neváhejte obrátit.

V dalším článku se zaměříme na postup, jak najít sponzora a kdo může být sponzorem sportovce.

Hledám sponzora - kde najít sponzora - jak získat sponzora - jak napsat žádost o sponzoring - vzor žádosti o sponzoring - jak oslovit sponzora - jednání se sponzorem - czechsportguru.cz

CzechSportGuru.cz

Komentáře

Sportovci

Lukáš Grygar

Snow cross

Klára Klementová

Atletika

Jakub Astl

Závody do vrchu

Videa

Letecká show v Peru

Jeden z nejlepších akrobatických letců planety Kirby Chambliss.

Djokovic vs. Sharapova

Rychlost nebo instinkt?

Krabicové šílenství

Hlavně ať jsou prázdné...